Hybride bussen voor hartje Hasselt

15 Februari 2016

Hybride bussen voor hartje Hasselt

Sinds begin februari rijden in Hasselt vier hybride stadsbussen. Eerdaags komen er daar nog vier bij.  Samen met de vijf reeds aanwezige hybride standaardbussen zet De Lijn in Hasselt dan een mooie vloot van dertien schone en dus duurzame bussen in.

DE LIJN INVESTEERT STEEDS MEER IN DUURZAAMHEID

"Momenteel rijden in Limburg al negen hybride standaardbussen", zegt Heidi Roubben, directeur De Lijn Limburg. "Vier vertrekken in stelplaats Winterslag, de overige vijf vertrekken vanuit stelplaats Hasselt. Zij worden hoofdzakelijk ingezet op de Campushopper die rijdt tussen de schoolcampussen van Hasselt, Diepenbeek en Genk. En op stadslijn H2, die onder meer IKEA Hasselt bedient. Nu komen er nog acht hybride stadsbussen bij, waarvan er al vier in dienst genomen zijn. Deze nieuwe hybrides worden in Hasselt ingezet, voornamelijk op de stadslijnen H8, H7, Centrumpendel en Boulevardpendel. De investering in hybride bussen past in de keuze van De Lijn om volop in te zetten op milieuzorg en hernieuwbare energie. Als wij de leefbaarheid in onze provincie willen handhaven en liefst nog verbeteren, dan moeten we meer duurzaam denken én handelen."

MILIEUVOORDELEN

"De keuze voor schone bussen levert vandaag al belangrijke milieuvoordelen op voor ons allemaal," beaamt schepen El Ouakili. "De nieuwe hybride stadsbussen verbruiken tot 25 % minder, stoten minder uitlaatgassen uit en zijn tot 30 % stiller. Dat betekent een uitgesproken meerwaarde voor inwoners van en bezoekers aan Hasselt." 

HYBRIDE BUSSEN: 25 % MINDER BRANDSTOF EN 20 % MINDER SCHADELIJKE UITLAATGASSEN

"De twee belangrijkste verschillen tussen een hybride en dieselmotor-bus zijn dus  het brandstofverbruik en de uitstoot", zegt schepen Venken. "Hybride bussen verbruiken tot 25 %  minder brandstof dan een gewone bus. Bovendien stoten ze gemiddeld 20 % minder schadelijke uitlaatgassen uit zoals stikstofoxide (NOx) en koolstofdioxide (CO2), die mee zure regen en het broeikaseffect veroorzaken.

TWEE KRACHTBRONNEN

Een hybride bus haalt haar vermogen uit twee krachtbronnen: enerzijds een dieselmotor, anderzijds een batterij voor de elektrische energie. De batterij slaat de energie die vrijkomt bij het remmen op, en geeft deze energie weer af bij het vertrek of wanneer de bus extra energie nodig heeft. Tijdens het optrekken, het moment waarop van een motor de meeste energie wordt gevergd, halen deze hybride stadsbussen hun vermogen uit hun elektrische batterij.

STOP & GO

Bij de vorige generatie hybride bussen was daar nog ondersteuning van de dieselmotor voor nodig.  Dit nieuwe bustype is uitgerust met een stop & go-systeem, waardoor de motor niet draait als de bus stilstaat. Daardoor verbruikt de bus minder en is er bij stilstand ook geen uitstoot. Als de bus opnieuw vertrekt, doet zij dat op 100% elektrische energie.

INTELLIGENTE KLIMAATREGELING & LED'S

Door deze aanpak is een hybride bus tot drie keer stiller dan een gewone dieselbus.  Daarnaast verbruikt zij - afhankelijk van het traject, de verkeersintensiteit en de rijstijl van de chauffeur - tot 25 % minder brandstof dan een gewone bus en stoot ze veel minder schadelijke stoffen uit. Bovendien hebben deze hybride bussen ook een intelligente klimaatregeling en zuinige verlichting met LED's.

SCHONE BUSSEN ZIJN PLUSPUNT VOOR HASSELT

"Kortom de nieuwe bussen zijn stiller, zuiniger en milieuvriendelijker", benadrukt schepen El Ouakili. "Belangrijke eigenschappen als je weet dat ze voornamelijk zullen worden ingezet op de stadslijnen H8 en H7, de Centrumpendel en de Boulevardpendel. In een stad als Hasselt waar veel mensen wonen en werken, is verkeer in belangrijke mate de oorzaak is van de verslechtering van de luchtkwaliteit. Doordat De Lijn nu  deze hybride bussen inzet, kunnen we de luchtvervuiling afremmen en verminderen. Bovendien voldoen de nieuwe bussen aan alle moderne comforteisen.  Op die manier hopen we dat meer mensen overschakelen op de bus."