Hasselt test als eerste Limburgse stad innovatief fietsdeelsysteem

28 Augustus 2017

Hasselt test als eerste Limburgse stad innovatief fietsdeelsysteem

In het kader van haar fietsactieplan test Hasselt vanaf 1 september als eerste Limburgse stad het fiets-deelsysteem van de Belgische startup 'Mobit'. Via een digitaal platform kunnen bewoners en bezoekers op termijn gebruik maken van een poule tot 400 fietsen. Het gebruiksgemak maakt het systeem erg innovatief. Dankzij hun slimme slot kan je de fietsen namelijk ontlenen en achterlaten op eender welke plaats binnen de stadsgrenzen. De groene fietsen werden voorgesteld door de schepenen van Mobiliteit en Duurzaamheid, zijnde Habib El Ouakili en Joost Venken.

DELEN IS DE NIEUWE TREND

"Binnen ons fietsactieplan willen we al geruime tijd een fietsdeelsysteem introduceren", legt El Ouakili uit. "Dit om het fietsgebruik in onze stad te promoten en zo het aantal gemotoriseerde voertuigbewegingen in en om onze binnenstad verder te verminderen. Maar daarnaast speelt zo'n fietsdeelsysteem ook in op een nieuwe trend. Delen groeit alsmaar meer uit tot het nieuwe bezitten. Door vervoersmiddelen of diensten gemeenschappelijk te gebruiken, worden deze meer toegankelijk en blijven de kosten voor de gebruiker beperkt. Daarom introduceerde Stad Hasselt voor wie slechts sporadisch een auto gebruikt enkele jaren geleden het autodeelsysteem Cambio. Voor wie thuis onvoldoende ruimte heeft om een fiets te stallen, installeerden de stad enkele weken geleden om diezelfde reden nog de gemeenschappelijk te gebruiken fietstrommels."

COMPACTE STADSKERN IS IDEAAL

De stedelijke mobiliteitsdienst voerde daarop een haalbaarheidsstudie uit rond de invoering van fietsdelen. Daaruit bleek dat Hasselt er zich - met zijn compacte stadskern waarbinnen heel wat voertuigverplaatsingen plaatsvinden - optimaal voor leent. Vervolgens gingen de dienst specifiek op zoek naar een leverancier die Hasselt kon helpen bij de introductie van een een innovatief, gebruiksvriendelijk en financieel zeer laagdrempelig fietsdeelsysteem.

SLIM SLOT

Zo kwam de stad in contact met 'Mobit'. Deze beloftevolle Belgische startup bedacht een zeer laagdrempelig, slim en flexibel fietsdeelsysteem waarbij het terugbrengen van een fiets naar een vaste standplaats niet nodig is. De fietsen van Mobit zijn namelijk uitgerust met een slim slot. Dit slot bevat een ingebouwde gps die het mogelijk maakt om met behulp van een app de dichtstbijzijnde 'beschikbare' fiets te vinden. Met diezelfde app kan je ook een fiets reserveren. Wanneer je met de app vervolgens de QR-code op het slot scant, wordt dit slot ontgrendeld en start je rit. Ben je op je bestemming aangekomen? Dan sluit je de fiets en registreert de app automatisch je rit en de betaling. Een uniek en erg vooruitstrevend systeem dus, wat past bij een smart city als Hasselt. Het bestuur kan zo ook heel wat bruikbare gegevens verzamelen. Het krijgt een zicht op het aantal fietsverplaatsingen per dag, de meest gebruikte fietsroutes, de gebruikspieken, ?

TWEE COMPLEMENTAIRE FIETSSYSTEMEN

"Een en ander maakt dat onze stad binnenkort twee complementaire fietssystemen zal hebben," zegt Joost Venken. "Naast Mobit kan je namelijk ook nog steeds een Blue-bike ontlenen bij Fietspunt aan het stationsplein en de geautomatiseerde stalling naast de perrontunnel. Zijn Blue-bikes vooral gericht op het uitlenen op langere termijn, dan focust Mobit zich eerder op de leners die een fiets maar eventjes nodig hebben. Het doelpubliek van de Blue-bikes bestaat vooral uit pendelaars die gebruikmaken van het openbaar vervoer. Het systeem blijft in Hasselt nog steeds zeer succesvol. Nu is ook onze zoektocht naar fietsdeelsysteem voor kortetermijngebruik afgerond. Mobit laat zich perfect inschakelen voor bijvoorbeeld werkgebonden verplaatsingen binnen Hasselt. Maar ook voor wie gebruikmaakt van een stadsrandparking, brengt het nieuwe systeem soelaas. Hasselt slaagt er zo in om duurzame mobiliteit op ieders maat te snijden."

ONDERSTEUNING VOOR SOCIALE ECONOMIE

"Voor het onderhoud en de herverdeling van de fietsen over onze stad zorgt vzw Basis", vult El Ouakili aan. "Op die manier ondersteunt dit 'proefproject' ? want we testen het systeem samen met twee andere Belgische steden vanaf 1 september in primeur vier maanden uit ? ook nog eens de sociale economie. Gebruikers kunnen via de app eenvoudig problemen met de fiets melden. Om te voorkomen dat de fietsen in het wilde weg geparkeerd worden, gaan we het aantal fietsenstallingen in onze stad de komende maanden verder opdrijven en bepaalde fietsenstalzones markeren. We willen graag elke straat in de binnenstad van een fietsenrek of fietsbeugels voorzien. "

GRATIS IN SEPTEMBER

Tijdens de volledige maand september is het gebruik van de deelfietsen gratis. Wie zich registreert voor 30 september betaalt daarnaast slechts 29 euro waarborg. Na de proefmaand kost een rit je de zeer democratische prijs van 0,45 euro per 20 minuten en bedraagt de waarborg 49 euro. De betaling gebeurt automatisch via de app. Daarop vind je een digitale portefeuille die je op voorhand moet vullen. Wie zich uitschrijft, krijgt de waarborg en het resterende bedrag in deze portefeuille terugbetaald. Je registreren voor Mobit en de app downloaden kan via de website www.mobit.eu. In september zullen 200 fietsen beschikbaar zijn. In oktober worden het er 400.

RECYCLEERBARE FIETSEN

"Al deze fietsen zijn van Belgische makelij", vult Venken aan. "Ze werden vervaardigd uit hoogwaardig aluminium. Hierdoor zijn ze stevig en ook recycleerbaar. De zadels van de fietsen zijn in hoogte verstelbaar. Hierdoor kan elke volwassene er gebruik van maken. Daarnaast beschikt iedere fiets ook over een kleine zonnecel die de batterij van het slimme slot oplaadt, wat het groene karakter van dit systeem extra in de verf zet."

VRIJ FIETSDEELPLATFORM

"Als we in de toekomst mobiel willen blijven, zullen we vervoersmiddelen moeten delen. Geen twee steden zijn echter hetzelfde en daarom zoekt Mobit steeds in samenspraak met de stad en de gebruikers naar optimale oplossingen", aldus Bernard De Groote, CEO en co-founder van Mobit. "Het stadsbestuur van Hasselt is erg begaan met de leefbaarheid van de stad. Zij zag onmiddellijk het potentieel van een vrij fietsdeelplatform en verleende haar volle medewerking om dit proefproject mogelijk te maken. Wij hopen uiteraard dat ons fietsdeelsysteem de bewoners en bezoekers van Hasselt kan bekoren en Mobit uitgroeit tot een mobiliteitsbegrip in de stad."

PRAKTISCH

  • Gebruikers betalen bij registratie een waarborg van 49 euro. Wie zich registreert voor 30 september betaalt slechts 29 euro.
  • Tijdens de proefmaand september zijn alle ritten gratis
  • Na de proefperiode moet je, om gebruik te kunnen blijven maken van Mobit, je digitale portefeuille opladen met behulp van de app. Na elke rit wordt het verschuldigde bedrag in mindering gebracht
  • Wie zich uitschrijft, krijgt de waarborg en het resterende bedrag in de wallet terugbetaald
  • Meer info is te verkrijgen via Mobit of infomobit.eu
  • Interesse? Schrijf je in op de nieuwsbrief via de Mobit-website. Je wordt dan als eerste geïnformeerd over hoe je kan registreren en de app kan downloaden