28 jan 2015

Autodelen met Hasseltse dienstwagens

Stad Hasselt laat onderzoeken of autodelen met wagens uit het eigen wagenpark tot de mogelijkheden behoort. Dat blijkt uit het antwoord dat schepen Joost Venken, bevoegd voor duurzaamheid, gaf aan gemeenteraadslid Ivo Konings (Helemaal Hasselt) tijdens de gemeenteraad van 27 januari 2015. Autodelen is duurzaam en iedereen die minder dan 10.000 km per jaar rijdt, is er bovendien financieel mee gebaat.

Watvolgt is de integrale tekst van het antwoord.

VAN BEZIT NAAR GEBRUIK

Er zijn steeds meer mensen geïnteresseerd in de zogenaamde deel-economie waarbij we de stap zetten van bezit naar gebruik. Dat is een heel positieve evolutie want je zet de goederen die je deelt, veel efficiënter in waardoor je er veel minder van nodig hebt. M.a.w. minder grondstoffenverbruik, minder productiekosten, minder gebruikskosten omdat je vaste kosten dalen, minder vervuiling door productieproces en transport, minder ruimtegebruik enz. De voordelen zijn legio.

MINDER RUIMTEGEBRUIK

Het delen van auto's is een mooi voorbeeld hiervan. België heeft een indrukwekkend aantal auto's: ca. 7.000.000 en dat voor 11.000.000 inwoners. Kort door de bocht betekent dat dat bijna iedere bezitter van een rijbewijs ook een bezitter van een auto is. Maar die staat gemiddeld meer dan 95% van de tijd stil. Wanneer we meer auto's zouden delen zou dat alleen al aan ruimtegebruik een gigantisch verschil maken: 5% minder wagens door de 95% andere te delen, betekent een vermindering van 350.000 voertuigen, betekent een vermindering van liefst een miljoen vierkante meter parkeerruimte. Ook in Hasselt kan het delen van auto's de druk op de beperkte beschikbare ruimte in straten en op pleinen doen afnemen. Als schepen bevoegd voor duurzame ontwikkeling ben ik er dan ook een groot voorstander van en heb ik het idee alvast even laten screenen.

AUTOPIA

Er bestaan twee systemen van autodelen, allebei op rails gezet door Taxistop, met name Autopia en Cambio. Autopia heeft geen wagens in eigen bezit, maar helpt mensen om lokaal autodelen te organiseren. Zij ondersteunen bij het maken van afspraken, bieden contracten aan die tussen eigenaar en deler(s) gesloten kunnen worden, onderhandelen met verzekeringsfirma's om aangepaste polissen te verkrijgen enz. In Hasselt is dit voorlopig niet zo succesvol. Er zijn een tiental Hasselaren lid, maar dit heeft nog niet tot het concrete delen van een auto geleid omdat vraag en aanbod niet overeenkomen. Ik kan uit ervaring spreken want ik heb zelf aangeboden om een auto te delen, maar er was geen vraag die overeenkwam met mijn aanbod.

CAMBIO

Daarnaast is er Cambio. Deze organisatie beheert zelf een autovloot en biedt een geautomatiseerde dienstverlening aan. Je kan via hun website gericht een specifieke auto op een specifieke plaats voor een specifiek moment reserveren. Met je persoonlijke Cambio-kaart kan je die auto dan openen en er gebruik van maken. Dit systeem is heel gebruiksvriendelijk en geeft je ook de mogelijkheid om je vervoermiddel af te stemmen op je mobiliteitsvraag: wil je gaan winkelen, op familiebezoek gaan of moet je je dochter helpen inhuizen in haar kot wanneer ze elders gaat studeren? Geen probleem: je reserveert het soort wagen dat je nodig hebt. Een ideaal concept voor bewoners van een stedelijk gebied die geen bovennormaal aantal km per jaar maken. Wanneer je minder dan 10.000 km. per jaar maakt, is het delen van een auto via Cambio sowieso voordeliger dan het bezitten van een eigen auto.

In Hasselt staan er momenteel 8 cambio-wagens ter beschikking, verspreid over 6 locaties binnen de Grote Ring. 200 Hasselaren zijn momenteel aangesloten bij Cambio! Een overduidelijk teken dat er vraag naar is.

Er zijn ondertussen een 20-tal gemeenten in Vlaanderen die met Cambio samenwerken.

HASSELTS POTENTIEEL VAN 5 WAGENS

Hasselt heeft een wagenpark dat naast een 75-tal kleine bestelwagens een 25-tal personenwagens bevat. 20 daarvan zijn vast toegewezen aan een dienst, 5 worden door een centrale dispatching beheerd. Die laatste 5 zouden we na de kantooruren en in de weekends ter beschikking kunnen stellen van de Cambio-gebruikers.

OP ZOEK NAAR LOCATIES

Wat betekent dat concreet voor onze stedelijke organisatie? Deze wagens worden dan mee opgenomen in het beheerssysteem van Cambio en staan op die uren ter beschikking van Cambio ipv ongebruikt geparkeerd te staan onder of aan een gebouw van de stad. Cambio installeert een kaartleessysteem in de wagen waardoor de gebruikers zich met hun kaart toegang kunnen verschaffen tot het voertuig. Wat de locaties betreft: dat moet concreet bekeken worden. Kan er bv. gewerkt worden met de huidige parkeerlocaties of niet? Meer wordt er van de stad niet verwacht. Tenzij dan de auto op de juiste locatie stallen 's avonds, maar dat moet nu ook. De opbrengst die gegenereerd wordt doordat je je vaste kosten kan delen, komt naast Cambio en haar gebruikers, ook deels de stad ten goede.

Ik ben het dan ook volmondig met u eens, collega Konings, dat we als stadsbestuur moeten onderzoeken of we een stap verder kunnen gaan en zo onze inwoners helpen die willen kiezen voor delen ipv bezitten. Want aan het eind van de rit is het een keuze met niets dan voordelen voor de gemeenschap.

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.